Stel je juridische vraag

• Stel je vraag online aan FNV
  • Je wordt op werkdagen teruggebeld tussen 13:00 en 21:00 uur
  • Je krijgt een persoonlijk antwoord en advies
Ook voor niet-leden!

Loon tijdens ziekte

Als je ziek bent, krijg je je salaris doorbetaald. De eerste twee ziektedagen kunnen voor rekening van de werknemer worden gebracht. Maar dat kan alleen als dit in de cao of in jouw schriftelijke arbeidsovereenkomst is opgenomen. Inhouding van één dag is ook mogelijk. Soms bepaalt de cao dat een werkgever bij meerdere ziektemeldingen in een korte periode niet meerdere keren wachtdagen mag inhouden.

Hoeveel je krijgt doorbetaald, is afhankelijk van je cao of arbeidsovereenkomst. Volgens de wet heb je recht op 70% van je laatst verdiende loon, en mag dit in het eerste jaar niet minder zijn dan het minimumloon. In een cao kan dit meer zijn.

Veelgestelde vragen over loon tijdens ziekte?
  • Krijg ik salaris doorbetaald tijdens ziekte?
    Als je in loondienst bent en je wordt ziek, dan moet jouw werkgever jouw loon doorbetalen tijdens de eerste twee ziektejaren. In sommige cao’s zijn wachtdagen opgenomen. In dat geval krijg je pas na de eerste of tweede ziektedag doorbetaald.
  • Hoeveel salaris krijg ik doorbetaald tijdens ziekte?
    De hoogte van het loon hangt af van wat er in jouw arbeidsovereenkomst of cao is afgesproken. Je loon tijdens ziekte mag in ieder geval niet lager zijn dan 70% van je laatst verdiende salaris. Tijdens het eerste ziektejaar kun je nooit minder krijgen dan het minimumloon.
  • Mijn salaris wordt niet 100% doorbetaald tijdens ziekte, mag dit?
    Dat ligt eraan wat er in je cao of contract staat. In sommige cao’s krijg je 100% loon doorbetaald, in andere minder. In Ieder geval mag het nooit minder zijn dan het minimumloon in je eerste ziektejaar of 70% van je laatst verdiende loon.