Stel je juridische vraag

• Stel je vraag online aan FNV
  • Je wordt op werkdagen teruggebeld tussen 13:00 en 21:00 uur
  • Je krijgt een persoonlijk antwoord en advies
Ook voor niet-leden!

Reiskostenvergoeding

Reiskostenvergoeding is een vergoeding voor de kosten die je maakt om naar je werk te reizen. In de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding. Dat heb je alleen als er een reiskostenvergoeding specifiek is opgenomen in jouw arbeidsovereenkomst, bedrijfsregeling of cao.

Zijn die afspraken er, dan is je werkgever wel verplicht om je reiskosten te vergoeden. Tot
€ 0,19 per kilometer kan hij dat belastingvrij doen.

Reiskostenvergoeding valt niet onder je loon. Je hoeft er dus geen belasting over te betalen.

Veelgestelde vragen over reiskostenvergoeding?
  • Op hoeveel reiskostenvergoeding heb ik recht?
    Als er een reiskostenregeling is opgenomen in jouw arbeidsovereenkomst, bedrijfsregeling of cao, heb je recht op die vergoeding. Je werkgever mag echter slechts een bepaald bedrag belastingvrij vergoeden, dat is maximaal € 0,19 per kilometer.
  • Wanneer heb ik recht op reiskostenvergoeding?
    In de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding. Dat heb je alleen als er een reiskostenvergoeding specifiek is opgenomen in jouw arbeidsovereenkomst, de bedrijfsregeling of de cao.
  • Mijn werkgever komt afgesproken reiskostenvergoeding niet na, mag dit?
    Reiskostenvergoeding is niet geregeld in de wet. Heb jij volgens je cao of contract wel recht op reiskostenvergoeding, dan moet je werkgever je die betalen. Doet hij dat niet, en kom je er niet met hem uit, neem dan contact op met de vakbond.